Schaaktafels in de openbare ruimte

Op 10 maart 2018 opende op initiatief van Jesus Medina Molina het eerste “Urban Chess Court” met 3 schaaktafels in het Maximapark in Utrecht. Zie bijgaand artikel https://www.medinamolina.com/schaaktafels

Voorbeeld van de schaaktafels

Inmiddels zijn vele steden gevolgd en blijkt het project met als ambassadeur o.a. Jorden van Foreest zeer succesvol. Nu is de tijd gekomen dat ook in Purmerend en Middenbeemster deze schaaktafels zullen worden gaan geplaatst. De drijvende kracht achter plaatsing in onze gemeente is Tineke Abercrombie die met heel veel enthousiasme de gemeente en Spurd aan haar zijde gekregen heeft (trivia: Tineke is peettante van kind van onze club Rob Schoorl).

In eerste instantie zullen 2 schaaktafels geplaatst gaan worden bij onze thuisbasis Triton en daarna 1 tafel in het Burgemeester R. Kooimanpark. Er wordt nog hard nagedacht over een locatie in het stadje maar het zal duidelijk zijn dat dit wat meer voorbereiding vraagt. Ook in Middenbeemster wordt nog naar een geschikte locatie gezocht.

De plaatsing bij Triton zal naar verwachting eind September plaatsvinden en ik heb vanuit het bestuur toegezegd dat Schaakclub Purmerend betrokken zal zijn bij de organisatie van een feestelijke opening. De precieze invulling daarvan wordt nog besproken.

Na plaatsing van deze tafels is het natuurlijk zaak om mensen enthousiast te maken voor het gebruik ervan. Kees Pruis en Tineke Abercrombie hebben al aangegeven zich daarvoor te willen gaan inzetten maar er zijn vast binnen de vereniging meer enthousiaste mensen hiervoor te vinden.

Wij houden u op de hoogte.